امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

حادثه تونل ۴۲ معدن زغالسنگ طزره در یک نگاه

با سلام و آرزوی قبولی طاعات، به استحضار می رساند در حدود ساعت ١٢ ظهر روز شنبه مورخه ١١ اردیبهشت ماه ١۴٠٠ در تونل شماره ۴٢ معدن بزرگ طزره از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، دو نفر کارگر پیمانکاری شرکت البرز شرقی به نامهای آقایان میلاد روشنائی و سید اصغر افضلی دچار حادثه شدند که بلافاصله عملیات امداد و نجات آنها آغاز  گردید.

در ابتدا با حفر مسیر دسترسی اضطراری به طول ٢۵ متر و به موازات کارگاه استخراج و ایجاد دستکها به داخل کارگاه، بمنظور امداد رسانی انجام که با مواجه شدن به تخت سنگهای تخریب شده ادامه کار میسر نشد.

در ادامه تعریض و افزایش ضخامت راه دسترسی قبلی (دِویل) از داخل کارگاه استخراج در محل جبهه کار اصلی در دستور کار قرار گرفت که این راهکار نیز به هدف مورد نظر نرسید.

سپس با تخلیه بخشی از تخریب ناشی از ریزش، درصدد تخلیه کارگاه برآمده لیکن با ریزشهای مجدد مواجه شده و این راهکار نیز به بن بست رسید.

در نهایت با توجه به شرایط به شدت ناایمن و ریزشی حاکم بر کارگاه، جهت تامین ایمنی امدادگران، اقدام به حفر راه دسترسی ایمن و اصولی(دِویل) به طول ٣۵ متر، موازی کارگاه استخراج و با فاصله ایمن از آن (متوسط ۴ متر) اقدام و تا سطح زمین ادامه یافت. سپس با تحکیم مسیر و ایجاد دستکهای انحرافی به قسمت تخریب شده، عملیات جستجو تداوم یافته که در ادامه در عمق تقریبی ٣٠ و ٣٣ متری کارگاه استخراج، به پیکرهای عزیز دو کارگر  معدنکار  دست یافتیم.

لازم به ذکر است عملیات مذکور با مشارکت پنج تیم معدنکاری تخصصی به تعداد ١۵٠ نفر، در پنج شبانه روز و با خارج نمودن حدود ۵٠٠ تن آوار در ساعت ٢٣ روز پنجشنبه مورخه ١۶ اردیبهشت ماه ١۴٠٠ به سرانجام رسید.

در پایان درگذشت شهادت گونه  دو عزیز سفر کرده را به خانواده محترم ایشان، جامعه معدنکاری کشور و خانواده بزرگ البرز شرقی تسلیت عرض نموده، از خداوند متعال آرزومند علو درجات برای آن عزیزان و صبر و بردباری برای بازماندگان مسئلت می نمائیم.

 

روابط عمومی شرکت معادن زغالسنگ البرز شرقی