امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

افتتاحیه پنجمین کنگره ملی زغالسنگ ایران در دانشگاه صنعتی شاهرود

 

 

پنجمین کنگره ملی زغالسنگ ایران به میزبانی دانشگاه صنعتی شاهرود کار خود را آغاز کرد.

 

به گزارش معدنکار، پنجمین کنگره ملی زغالسنگ ایران به همت دانشکده مهندسی معدن، نفت و ژئوفیزیک دانشگاه صنعتی شاهرود، سه شنبه ۹ شهریورماه  سال جاری به صورت آنلاین در دانشگاه صنعتی شاهرود آغاز شد.

مهندس بابک براتی به عنوان یکی ازسخنرانان حاضردر افتتاحییه این کنگره ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت برگزاری پنجمین کنگره ملی زغالسنگ ایران ابراز داشت: همزمان شدن برگزاری پنجمین کنگره ملی زغالسنگ ایران با روزهای ابتدایی ماموریتم در مجموعه البرزشرقی فرصتی را در اختیار من قرار داد تا نقطه نظرات و پیشنهادات اولیه را جهت کسب راهکار مناسب به سمع اساتید و کارشناسان این حوزه برسانم که این فرصت را به فال نیک می گیریم.

وی تصریح کرد: شرکت زغالسنگ البرز شرقی تا به امروز همکاری و همراهی لازم را در خصوص برگزاری این کنگره ها داشته و همواره پشتیبان خوبی بوده است.

مدیرعامل شرکت ، دانشگاه صنعتی شاهرود را یکی از بزرگترین واحدهای علمی و پژوهشی در استان برشمرد که همکاری خوبی با معادن زغالسنگ و شرکت البرز شرقی که خود ضامن توسعه اقتصادی منطقه و استان است دارد.

براتی به فعالیت خود در یکی از بزرگترین واحدهای مصرف کننده اصلی زغالسنگ کشوربا نام کک سازی ذوب آهن اصفهان که حدود ۱/۶ زغالسنگ طی یکسال مصرف می کنند اشاره کرد و افزود: در این سالها از نزدیک با پاره ای از مسائل و مشکلات این حوزه برخورد داشته ام.

وی ، تامین زغال با کیفیت مناسب را یکی ازدغدغه های ذوب آهن عنوان کرد و گفت: یکی از بزرگترین و مهم ترین چالش های تامین زغالسنگ در کشور، محدودیت منابع کیفی و کمی تولید می باشد که این محدودیت در استخراج و بهره برداری از معادن نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت ابراز داشت: با توجه به اینکه استخراج کلیه معادن در کشور به صورت سنتی و با تکیه بر نیروی انسانی انجام می شود که این امر موجب محدودیت میزان تولید خواهد شد.

براتی تصریح کرد: از آنجائیکه استخراج زغالسنگ در دنیا به صورت تمام مکانیزه انجام می گردد افزایش میزان تولید، با افزایش ضریب ایمنی کارگاهها، کاهش صدمات و حوادث ناشی از کار همراه است که مقایسه آمار حوادث معادن زغالسنگ کشوربه نسبت میزان تولید با دیگر نقاط دنیا گواه این مطلب است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط لایه های زغال در معادن کشور و مناطق مختلف، لزوما استفاده از تجهیزات مکانیزه کشورهایی مانند استرالیا، چین و اندونزی درمعادن کشور، نقش همراهی و همکاری دانشگاه ها با شرکتهای دانش بنیان درخصوص بومی سازی و مکانیزه کردن معادن زغالسنگ بر مبنای شرایط موجود پررنگ تر میشود.

مدیرعامل شرکت خاطرنشان کرد: متاسفانه تا کنون گام های موثری در این خصوص از طرف صنعت و دانشگاه برداشته نشده وهمچنین همکاری خوبی هم به صورت علمی صورت نگرفته که جادارد برنامه ریزی مناسب جهت این موضوع صورت گیرد.

براتی با تاکید براهمیت ایمنی افراد درمعدنکاری زغالسنگ گفت: ارتقا سطح ایمنی در معادن باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به تازگی فعالیت های چشمگیری در زمینه جایگزینی انواع تجهیزات از جمله دستگاههای حفاری تونل، تجهیزات خودنجات و سیستم های مونتورینگ با نمونه های خارجی شده است لیکن برای رسیدن به این مطلوب هنوز فاصله بسیاری داریم که امیدواریم با همکاری صنعت و دانشگاه این مسیر را هرچه سریعتر طی کرده و به نتیجه مطلوب برسیم.

مدیرعامل شرکت گفت: در خصوص معدنکاری زغالسنگ موارد پژوهشی بسیاری از جمله کاهش و حذف مصرف چوب در معادن از طرف این شرکت مطرح شده که در حال تحقیق و پژوهش است.

براتی با تاکید براهمیت ویژه ارتقا سطح ایمنی درمعادن ابرازداشت: البرزشرقی از کلیه ایده ها و پیشنهاداتی که موجب ارتقا سطح ایمنی و مکانیزه شدن کارگاههای استخراج  می گردد به شرط اینکه ارائه دهنده طرح بتواند فاز تحقیقاتی، مطالعاتی و پایلوت را اجرا نماید و در نهایت دستورالعمل و گواهی مورد تایید مراجع علمی و سازمانهای متولی را ارائه دهند حمایت کرده و کلیه هزینه های آن را پرداخت می نماید.

لازم به ذکر است:

کنگره ملی زغال‌سنگ، گردهمایی رسمی متشکل از متخصصین و افراد با تجربه در حوزه زغال‌سنگ است که با همکاری مراکز تحقیقاتی، نهادها و سازمان­‌های دولتی و غیردولتی برگزارمی­‌شود.

شرکت­‌کنندگان در این کنگره، برای بحث و تبادل نظر و تصمیم­گیری درباره صنعت زغال‌سنگ، گرد هم می­‌آیند وبه تجمیع تجربیات، برقراری ارتباط مستقیم و رو در روی پژوهشگران و محققین و علم آموزان و ایجاد زمینه­ای برای فعالیتهای های جمعی کمک شایانی می­نماید.