امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

حضور سه وزیر در حادثه معدن طزره

حضور سه وزیر دولت مردمی در محل انفجار شامگاه دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ در معدن زغال سنگ طزره دامغان به همراه استاندار سمنان که به محض وقوع حادثه فرماندهی و مدیریت بحران را عهده‌دار شد.

ساعت حدود ۲۰ شامگاه یکشنبه دوازدهم شهریور انفجار در یکی از تونل‌های معدن زغال‌سنگ البرز شرقی در طزره دامغان و احتمال جانباختن ۶ معدنچی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر و دست به دست شد.

نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان دامغان تشکیل و پس از بررسی حادثه، اطلاعات تکمیلی به سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان منعکس و وی به سرعت در محل حادثه حاضر شد.

ستاد مدیریت بحران شهرستان دامغان و استان سمنان به ریاست استاندار در محل محیط کارگاهی مجموعه‌ و تونل استخراج تشکیل نیروهای امدادی در محل حادثه مستقر شدند.

حوالی سه بامداد نخستین پیکر از تونل خارج شد و خروج پیکر پنج معدنچی محبوس در تونل تا ساعت ۶ صبح به طول انجامید.

بهروز افروز ۴۰ ساله، قربانعلی کمال ۴۳ ساله، حسین غزائیان ۵۰ ساله، حمید ایزدی ۴۸ ساله، ابوالفضل غنایی ۵۱ ساله و محمد نعیمی صفت ۵۰ ساله در تونل محل حادثه انفجار معدن محبوس شدند که تلاش‌ها نتیجه نداد و پیکر بی‌جان کارگران از تونل خارج شد.

در همان ساعت اولیه و حوالی هفت صبح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خود را به استان سمنان رساند و با حضور در محل حادثه معدن زغال سنگ طزره دامغان و نشسن پای صحبت‌ها و مطالبات معدنچیان، گفت: بررسی گزارش‌های کارشناسی و بازدید از معدن طزره دامغان به منظور اندیشیدن تمهیدات برای جلوگیری از تکرار حادثه تلخ در این معدن در حال انجام است.

سید صولت مرتضوی، جانباختن ۶ معدنچی را به خانواده‌های آنان تسلیت گفت و ابراز کرد: طبق گزارش‌ها حادثه انفجار در یکی از تونل‌های معدن طزره دامغان به دلیل تجمع گاز رخ داد.

وی ادامه داد: طبق نظر کارشناسان ۶ نفر از کارگران معدن در اثر انفجار دچار حادثه شدند و در کوتاه‌ترین زمان استاندار سمنان و تیم‌های امداد و نجات کارگاهی با حضور در صحنه وارد عمل شدند، اما به دلیل بالا بودن میزان متان در معدن امکان ورود به داخل معدن نبود که با اقدامات و تخلیه گاز، حدود ساعت ۲ تا سه بامداد امدادگران وارد معدن شدند و پیکر ۶ معدنچی را از تونل خارج کردند و این حادثه مصدومی نداشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بازدیدهایی از معدن طزره انجام شد و همچنان بازدید ادامه دارد بررسی و علت حادثه و گزارشات کارشناسی در دست بررسی و پیگیری است تا با تمهیدات ویژه حوادث تلخ این چنینی تکرار نشود.
چند ساعتی نگذشته و حوالی ظهر بود که احمد وحیدی وزیر کشور نیز با حضور در محل انفجار معدن زغال‌سنگ طزره دامغان به طور میدانی به بررسی علت این حادثه و گفت‌وگو با معدنچیان پرداخت تا گواهی باشد بر عزم دولت سیزدهم برای جلوگیری از تکرار حادثه مرگبار انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان.

 

حضور وزیر کشور و بررسی میدانی حادثه

وزیر کشور نیز در فاصله ۱۶ ساعت از وقوع انفجار در معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ معدنچی برای بررسی علت حادثه در محل حاضر شد.

وزیر کشور با بیان اینکه دستورالعمل‌های ایمنی در معدن طزره دامغان بر پایه گزارش‌ها رعایت شده و ارتقای ایمنی پیگیری می‌شود، گفت: انفجار در معدن و جانباختن ۶ کارگر یک اتفاق غیرمنتظره ناشی از خروج گاز از حفره‌ها بود

وحیدی افزود: انفجار در معدن زغال‌سنگ طزره دامغان زمانی رخ داد که کارگران در حال تخلیه معدن بودند، طبق آخرین بررسی تا دقایقی پیش از انفجار در این معدن تجمع گاز خاصی نبود.

وی بیان کرد: طبق بررسی‌ها، حفره گاز به ناآگاه باز و تجمع در تونل موجب حادثه شده است.

وزیر کشور اظهار کرد: حجم گاز پس از وقوع انفجار در معدن طزره دامغان به ۹۰۰ پی‌پی‌ام و بیش از حدمجاز بود که با اقدامات اولیه غلظت گاز به ۳۰ پی‌پی‌ام رسید و سپس امدادرسانی به معدنچیان محبوس در تونل آغاز شد.

وی ادامه داد: پرهیز از اقدام‌های هیجان‌زده برای امدادرسانی به معدنچیان حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان مطلوب است، چرا که اگر امدادگران هیجان‌زده و بدون توجه به میزان غلظت گاز در تونل وارد ماجرا می‌شدند ممکن بود اتفاق‌های ناگوار بیشتری رخ دهد.

وحیدی اضافه کرد: پس از انجام اقدام‌های اولیه و بهبود غلظت تجمع گاز در معدن طزره دامغان، نخستین پیکر معدنچی محبوس شده بر اثر انفجار در معدن سه بامداد خارج شد و خروج تمامی پیکر معدنچیان تا ساعت ۶ صبح دوشنبه طول کشید.

به گفته وزیر کشور، مسوولان معدن متعهدانه کار را دنبال کردند و بررسی‌ها نشان از رعایت نکات ایمنی دارد و انفجار در معدن یک اتفاق غیرمنتظره بود.

وحیدی با بیان اینکه ارتقای ایمنی در معدن طزره دامغان پیگیری می‌شود، اظهار کرد: دستورالعمل مربوط به مراقبت و ایمنی از سوی مدیریت بحران ابلاغ شد و باید اجرای دقیق دستورالعمل‌ها بیش از پیش مدنظر باشد.

 

حضور سومین وزیر دولت مردمی در دامغان

عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان سومین وزیر و نماینده دولت مردمی روز دوشنبه در محل انفجار معدن زغال‌سنگ طزره دامغان حضور یافت تا علاوه بر بررسی علت این حادثه نشان دهد دولت سیزدهم عزم جدی در جلوگیری از تکرار این حادثه تلخ دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در فاصله کمتر از ۲۲ ساعت از وقوع انفجار در معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ معدنچی برای بررسی علت حادثه در محل حاضر شد تا ابعاد حادثه از جنبه‌ای دیگر مورد بررسی قرار دهد تا دیگر این حوادث ناگوار رخ ندهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام تسلیت به خانواده‌های جانباختگان حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ طزره دامغان، گفت: همکاری با دانشگاه برای جلوگیری از وقوع و تکرار این دست حوادث با اهتمام پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: معادن و به ویژه معادن زغال‌سنگ آبستن حوادث است، اما تجربه باید در پیشگیری از بروز فاجعه تلخ مورد توجه باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیگیری و پیشگیری از تکرار حوادث مرگبار در معدن زغال سنگ طزره دامغان اولویت دولت سیزدهم است و با تمام توان برای تحقق این هدف تلاش می‌شود