امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیدار مدیرعامل شرکت با فرماندار و جمعی از روسای ادارات رامیان

مهندس شریف به همراه معاونین و مدیرحراست شرکت زغالسنگ البرزشرقی درسفر یک روزه به شهرستان رامیان با حضوردرفرمانداری، دفترامام جمعه و ادارات کار و رفاه اجتماعی، منابع طبیعی و آبخیزداری، تامین اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، مخابرات و محیط زیست درراستای تعاملات وهمفکری بیشتردیداروگفتگو نمودند.

دراین دیدارها مدیرعامل شرکت توضیحات مختصری را در خصوص اقدامات وعملکرد شرکت طی چند سال اخیرارائه داد و گفت: تعداد ۲۰۰۰ نفر پرسنل امانی و پیمانی در شرکت فعالیت دارند که ۷۰ درصد از فعالیت این مجموعه در ۲ بخش تولید و اشتغال در حوزه استان سمنان و ۳۰ درصد آن نیزمربوط به استان گلستان می باشد.

وی ، شرکت زغالسنگ البرز شرقی را بزرگترین معدن دراستان گلستان برشمرد و افزود: با توجه به تعداد زیاد معدنکاران در این منطقه اگرموانع پیش رو برداشته شود معدن یک راه سریع الوصول جهت اشتغال است.

شریف با تاکید برشرایط اقتصادی و آماربیکاری در جامعه گفت: افراد بومی منطقه که از توان معدنکاری برخوردارند به عنوان نیروی کار جذب شده اند.

مدیرعامل شرکت تصریح کرد: اشتغالزایی در الویت قرار دارد  تا چرخ اقتصادی بچرخد و لازمه آن داشتن انعطاف و همکاری بین سازمانها، ادارات و سایر ارگانها می باشد.

وی با اشاره به ۳۰ سال فعالیت معدن رضی در این منطقه ابراز داشت: به علت گازخیزی، تعدادی ازافق های معدن تعطیل و دچار افت تولید گردیده که با توجه به درنظرگرفتن خط اشتغال و توسعه، راهکارهای جدیدی مانند حفرتونل ۱۴ و توسعه معدن تونل ۳ موجب حفظ اشتغال و توسعه شده است.

شریف خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ میزان تولید زغال خام از معدن رضی به ۲۰۰۰ تن رسید  و در سال ۹۹ نیز سالیانه ۳۰۰۰ تن برداشت شد، ولی با اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده امیدواریم تولید به ماهانه ۲۰۰۰ تن افزایش پیدا کند وهدف گذاری ما افزایش ۱۲ برابری تولید است.

مدیرعامل شرکت گفت: ظرف ۳ سال و نیم گذشته بالغ بر ۹۰۰ نفر جذب مستقیم داشته ایم که با اشتغال غیرمستقیم از ۱۵۰۰ نفر نیز عبور خواهد کرد و مجموعه البرز شرقی جهت رفع موانع پیش رو با تمام توان تلاش خواهد کرد.

وی ابراز داشت: البرز شرقی در حوزه مسائل زیست محیطی تنها شرکتی است که دراستان سمنان و گلستان دارای واحد امداد و نجات و HSE است که بیش از ۸۰ نفر در آن مشغول فعالیت می باشند به گونه ای که اولین تیم اعزامی امداد و نجات حاضر درحادثه معدن زمستان یورت از شرکت البرز شرقی بود.

شریف تاکید کرد: درخصوص مسائل زیست محیطی، استراتژی ما تخریب حداقلی و بازسازی تخریب هایی است که به ناچارو به دلیل تولید اتفاق می افتد.

مدیرعامل شرکت بیان داشت: پس از اتمام ذخیره در تونل یک معدن تخت عملیات درختکاری انجام شد و در حال حاضر با گذشت چندین سال دیگر آثاری از معدنکاری در آن منطقه مشاهده نمی شود، در تونل ۲ معدن تخت نیز روند به همین صورت ادامه دارد که هدف ما از این اقدامات احیا محیط جنگلی است هر چند کماکان با موانع و مشکلات بسیاری در حوزه منابع طبیعی و زیست محیطی روبرو هستیم.

وی افزود: معادن زیرزمینی نسبت به معادن روی زمین از آسیب و خسارت کمتری برای محیط زیست در دهانه تونل و ایجاد سنگر برخوردارند.

شریف، زغال را یک ماده اولیه در زنجیره فولاد و کالایی استراتژیک عنوان کرد که موجب ارز آوری در کشور شده و از امتیاز بزرگی برخوردار است، به همین دلیل دشمن زغالسنگ را ۲بار در لیست تحریم ها قرار داده است.

مدیرعامل شرکت در خصوص مسدود بودن جاده اولنگ خاطرنشان کرد: چندسالی است که درراستای مرمت قسمتهایی از جاده، شرکت همکاری خود را با مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان آغاز نموده است.

معاون معدنی و بهره برداری شرکت، معدنکاری را یکی از مشاغل زودبازده عنوان کرد و افزود: با توجه به وجود منابع خدادادی بسیاری که در این منطقه وجود دارد می توان با همت و هماهنگی واحدهای نظارتی و مسئولیتی اشتغالزایی خوبی را ایجاد نمود.

مهندس قنبری با اشاره به جذب حدود ۳۰ نفرازافراد بومی منطقه به صورت پیمانی در فروردین ماه  ۱۴۰۰ گفت: هم اکنون حدود ۱۳۰ نفر درمعدن رضی فعالیت دارند و گسترش این معدن اشتغال خوبی را در منطقه به دنبال خواهد داشت که امیدواریم درآینده نزدیک با برنامه توسعه ای که دربحث تونل ۳ داریم اشتغال بیشتری انجام پذیرد.

وی، البرز شرقی را بنیانگذارمسیراتصال جاده رامیان به شاهرود عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با سرمایه گذاری ۲ ساله انجام شده، تونل ۱۴ نزدیک رضی هم اکنون به بهره برداری و تولید ماهانه ۱۵۰۰ تن رسیده است.

عضو هیات مدیره شرکت، درخصوص مشکلات احداث دهانه تونل معدن جوزچال ابراز داشت: با توجه به اینکه شرکت پروانه بهره برداری را دریافت نموده اما عملا برای ایجاد دهانه تونل نیاز به اخذ مجوزهای منابع طبیعی و زیست محیطی می باشد که تا کنون به دلیل وجود گونه های سرخداردراین منطقه نتوانستیم این مجوزها را بگیریم اما با مسیریابی انجام شده راهی را انتخاب کرده ایم که با گونه های سرخداربرخوردی نداشته باشد و آسیب کمتری به محیط زیست وارد گردد.

معاون مالی، بازرگانی و منابع انسانی شرکت ابراز داشت: با همکاری بسیار خوبی که بین اداره تامین اجتماعی و البرز شرقی برقرارمی باشد هم اکنون بدهی شرکت با تامین اجتماعی صفر شده و به روز هستیم.

تجری در نشست با رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: با توجه به نیاز چوب درفرآیند تولید زغال، مناقصه چوب از طریق آن سازمان به شرکت زغالسنگ البرز شرقی اطلاع رسانی گردد.

حجه الاسلام ابراهیمی فرامام جمعه رامیان ضمن عرض خوشامدگویی و خداقوت گفت: باعث خرسندی و افتخاراست که البرز شرقی طی چندسال اخیر اقدامات وعملکرد بسیار قابل توجهی را در حوزه تولید و اشتغال از خود نشان داده است.

وی، حمایت از کارگران را امری مهم برشمرد و افزود: رشد و بالندگی در تولید و اقتصاد در گرو تلاش کارگران است.

امام جمعه رامیان خاطرنشان کرد: در نظام جمهوری اسلامی مساجد باید درزمینه های گوناگون مانند جهادی و اقتصادی  پویا باشند وهمچنین فرهنگ تولید در جامعه نهادینه گردد.

جواد صادقلو فرماندارشهرستان رامیان درخصوص جاده چهاربانده تا نزدیک گل رامیان توضیحاتی را ارائه نمود و افزود: اگراین جاده که مسیردسترسی به روستاها می باشد بازشود شاهد اتفاقات بسیار خوبی خواهیم بود به ویژه که زغال معادن نیز از این مسیر برده می شود .

وی، به پروژه برق رسانی جنگل اولنگ اشاره کرد و افزود: حوزه های زیرساختی از نظر سرمایه گذاری برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به نوعی محور توسعه نیز محسوب شده و مهاجرت معکوس را به دنبال دارد.

فرمانداررامیان ابراز داشت: معادن از محورهای مورد علاقه و مورد وثوق ما به شمار میرود و فرمانداری رامیان جهت دریافت مجوزها و حوزه های زیرساختی در کنار مجمومه البرز شرقی هستیم.

وحید بای رییس اداره کار و رفاه اجتماعی رامیان ضمن عرض خداقوت و آرزوی موفقیت از مهندس شریف بابت جذب نیروهای بومی در منطقه قدردانی نمود و گفت: موقعیت جغرافیایی رامیان و دور بودن از جاده اصلی حوزه اشتغال را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی، وجود معدن را یکی از عوامل مهم اشتغال بسیاری از ساکنان بومی منطقه عنوان کرد و افزود: در توصیف البرز شرقی همین بس که از نظر تعداد جذب کارگر حتی با شهرک صنعتی این منطقه قابل مقایسه نیست و نیروهای جدیدی را وارد بازار کار کرده است.

رییس اداره کار و رفاه اجتماعی رامیان تصریح کرد: آسیبی که عدم اشتغال و تبعات اجتماعی آن به رامیان وارد می نماید بسیار بیشتراز جاده ای است که در جنگل ایجاد و موجب قطع تعدادی درخت می گردد.

بای، به شرکت زغالسنگ البرز شرقی به عنوان مجموعه ای خوشنام در حوزه اشتغال و صنعت اشاره کرد و افزود: شرکتی مانند البرز شرقی با سابقه بسیار خوب در بحث معادن و زغالسنگ باید توسعه پیدا کند چرا که طی این مدت حسن نیت خود را در رشد، توسعه و حمایت از مشاغل ثابت کرده و این موضوع برای ما نیزاتفاق خوبی است.

زنگانه رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان رامیان از البرزشرقی به عنوان یکی از شرکتهای خوش حساب نام برد و ابرازداشت: نگاه زیبای مهندس شریف و مجموعه موجب رفع بسیاری از مشکلات شده است.

وی، همچنین ضمن قدردانی ازجواد تجری معاون مالی، بازرگانی و منابع انسانی شرکت در خصوص پرداخت حق بیمه به موقع وارتباط تنگاتنگ این شرکت با تامین اجتماعی گفت: امیدواریم با لطف خدا و مدیریت توانمند مدیرعامل شرکت چرخ تولید این مجموعه بزرگ بهتراز گذشته بچرخد.

رجبلو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رامیان با تاکید بر جامع نگری در حوزه های گوناگون ابراز داشت: ایجاد تولید و اشتغال توسعه را در بر خواهد داشت.

وی تصریح کرد: انتظار ما از جامع نگری این است که همزمان با انجام تغییرات به طبیعت آسیبی وارد نگردد چراکه تغییر به مثابه تخریب نیست و گاهی نیاز است در راستای توسعه تغییراتی انجام شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری رامیان با اشاره به مدیریت جامع در گسترش تولید و اشتغال منطقه بیان داشت: در حوزه های کلان بومی گزینی و اشتغالزایی در معادن توانسته تاثیر مثبتی در کاهش قاچاق چوب و به دنبال آن آسیب کمتر به طبیعت داشته باشد.

کریمی رییس اداره محیط زیست رامیان بیان داشت: اشتغالزایی و بکارگیری نیروهای بومی دراین منطقه امری مهم درکاهش آسیب های اجتماعی و اقتصادی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه قاچاق چوب به میزانی رسیده که درمهارآن با مشکل مواجه شده و از طرفی توان منابع طبیعی نیز به حدی نیست که بتواند مسیر عبور و مرور را ببندد.

رییس اداره محیط زیست رامیان در خصوص گونه های بسیار کمیاب سرخداراین منطقه گفت: با توجه به اینکه این درختان ازرشد نسبتا کندی برخوردارند باید حفظ ونگهداری آن با دقت بیشتری صورت گیرد.

رجبعلی رییس اداره مخابرات شهرستان رامیان دراین دیدارگزارشی را در خصوص روند اقدامات، راهکارها و رفع دغدغه‌های تقویت بخش موبایل و تلفن ثابت ارائه نمود و گفت: جهت رفع هر چه سریعتر مشکلات از طریق درخواست کتبی اقدام نمایید.

محمدی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت رامیان ابراز داشت: نظارت، بازدیدهای بعمل آمده کارشناسان ازمعادن و گزارش های ارسالی آنها رضایت ما از عملکرد معادن را دربر داشته است.

وی تصریح کرد: در راستای رفع هرچه سریعترموانع، مشکلات معادن با دستگاهها و ارگانها باید الویت بندی گردد.

لازم به ذکراست مدیرعامل شرکت و هیئت همراه در سفر یک روز خود به شهرستان رامیان با حجه الاسلام ابراهیمی فرامام جمعه ، صادقلو فرماندار، بای رییس اداره کار و رفاه اجتماعی، زنگانه رئیس اداره تامین اجتماعی شهرستان ، کریمی رییس اداره محیط زیست، رجبلو رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، محمدی رئیس اراده صنعت، معدن وتجارت و رجبعلی رییس اداره مخابرات شهرستان رامیان دیدار و گفت و گو کرد و همچنین ضمن عرض خداقوت بر ضرورت همکاری بیشترمیان شرکت زغالسنگ البرز شرقی و ادارات و سازمانهای مربوطه تاکید نمود.